Fula moroten

Pyssel, inredning, tips och mycket annat...

Tyllkjol

Publicerad 2012-05-01 21:48:29 i Sytt/tyg,

Har en klänning i garderoben som jag funderar på att använda till olika festligheter i sommar. Det enda problemet med klänningen är att den gärna "klistrar sig" mot benen och inte alls blir så där fin och fladdrig som den kan vara.



Så jag tänkte att jag skulle köpa en tyllkjol för att få lite mer vidd i klänningen. Men oj vad dyrt det är! En riktigt kort tyllkjol kostade 400 spänn och de lite längre ännu mer! Så jag bestämde mig helt fräckt för att sy en egen. I tygbutiken fanns bara två meter kvar, så jag fick ta hela den sned-klippta sista biten på tyllet och se nöjd ut. Till midjan köpte jag ett brett gummiband.

Sen bad jag min kära mamma att sy kjolen till mig (eftersom hon har både mer talang och tålamod...). Tyvärr tog jag inte bilder under tiden kjolen skapades, men så här blev den i färdigt format.



Jag tycker den blev riktigt tjusig! Priset hamnade under 100-lappen! :) Får dock ha en annan underkjol under tyllkjolen eftersom den rivs ganska rejält. Det enda man ska tänka på när man syr en tyllkjol som denna är att man ska hålla gummibandet lite sträckt och att köpa tillräckligt mycket tyll så att man kan sy det i veck, annars får man inte den där puffiga effekten man vill åt!

Lycka till med era egna syprojekt!
/Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fula moroten

Vi är några pyssliga tjejer som vill dela med oss av våra allra bästa pysseltips. Vi är alla duktiga på och intresserade av olika saker. Så du kommer snart upptäcka att bloggen handlar om det mesta man kan tänkas pyssla med. Allt ifrån handarbete och inredningstips till trädgårdsfix och nagelpynt. :) Kramar från Fula Morotens redaktion P.S. Vill ni kontakta oss så finns vi på fulamoroten(snabel-a)hotmail.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Följ min blogg med Bloglovin