Fula moroten

Pyssel, inredning, tips och mycket annat...

Fina marmeladburkar

Publicerad 2011-07-30 18:39:59 i Bakat/i köket,

Åh, vad härligt det är att göra egen marmelad. I år gjorde min krusbärsmarmelad succé! Den är busenkel att göra.
"Snygga till" ca 1 liter bär. Koka med en liten skvätt vatten i några minuter. Mosa bären. Tillsätt ca 3,5 dl syltsocker. Sedan ska det koka någonstans mellan 20-40 minuter (väldigt olika beroende på hur mogna bären är). Gör marmeladtestet om Du känner dig osäker.

Sedan kommer vi ju till det roliga! Att göra snygga marmeladburkar. Här har jag använt gamla sillburkar (duktigt diskade förstås...) Jag brukar hälla kokande vatten i burkarna en gång också för att "desinficera" dem. Får för mig att marmeladen håller bättre då. Kolla sedan i gömmorna så hittar Du säkert gamla stuvbitar av tyg. Klipp till en lagom bit och sätt på locket. Bind sedan ett snöre eller sätt ett gummiband runt för att hålla tyget på plats.

Jag har satt fast etiketten i snöret, men man kan såklart klistra fast en etikett på burken. Detta ska helst göras innan burken åker in i kylskåpet. Kondens gör att det blir svårt att göra i efterhand.
Passa på att göra sylt eller marmelad i det tråkiga vädret och gör någon glad med en liten present! :)
/Emma

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fula moroten

Vi är några pyssliga tjejer som vill dela med oss av våra allra bästa pysseltips. Vi är alla duktiga på och intresserade av olika saker. Så du kommer snart upptäcka att bloggen handlar om det mesta man kan tänkas pyssla med. Allt ifrån handarbete och inredningstips till trädgårdsfix och nagelpynt. :) Kramar från Fula Morotens redaktion P.S. Vill ni kontakta oss så finns vi på fulamoroten(snabel-a)hotmail.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Följ min blogg med Bloglovin