Fula moroten

Pyssel, inredning, tips och mycket annat...

Trycka på tyg

Publicerad 2013-10-06 18:56:00 i Sytt/tyg,

Min make och jag har nyligen köpt ett hus som vi får tillgång till först i April. Fula moroten är väldigt exalterad över att flytta till ett något större hem där man får mer plats att pyssla på. Och jag har en massa idéer om ny inredning, pyssel med mera till det nya huset. En idé som jag haft länge är att ha soffkuddar tryckta med citat från min favoritförfattare Jane Austen. Har inte, trots intensiva efterforskningar på nätet, hittat någon som gör detta och bestämde mig därför för att prova att trycka själv.
 
Det som behövs är transferpapper (som man kan hitta på antingen panduro hobby eller Clas Ohlson), ett strykjärn, kuddfodral av bomull (köpte de billigaste jag hittade på Ikea) och en bläckstråleskrivare.Upptäkte också att det kan vara lämpligt att ha en klädroller nära tillhands om man har husdjur. Min katt bestämde sig lämpligt nog för att sätta sig på mitt nystrukna kuddfodral innan jag hade tryckt, och jag fick helt enkelt ta och hämta en roller för att inte få katthår under trycket.
 
Glöm inte att skriva ut bilden spegelvänt, annars blir det inte så tjusigt på kudden sen. Framförallt inte om ni har text på bilden.
 
Det här var ju första gången jag gjorde detta. Men mitt viktigaste tips är att vara noga med att stryka tyget ordentligt innan. Minsta lilla veck kan tyvärr sabba ditt tryck.
 
 
Mitt andra tips är att vara noga med själva strykningen av pappret. Jag missade en kant lite, och det började lossna direkt. Så följ anvisningarna noga vad gäller stryktiden och värmen för pappret och var noga med kanterna!
 
 
Och här är slutresultatet! Är riktigt nöjd för att vara första gången. I efterhand skulle jag nog ha stoppat kuddarna med lite extra fyllning, men det får jag korrigera senare.
 
 
Kostnaden för hela projektet blev runt 60kr/kudde! Bra pris för kuddar som ser ut exakt som jag vill ha dom! :)
Hoppas jag inspirerat till lite mysigt höstpyssel.
/Elin & fula moroten
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fula moroten

Vi är några pyssliga tjejer som vill dela med oss av våra allra bästa pysseltips. Vi är alla duktiga på och intresserade av olika saker. Så du kommer snart upptäcka att bloggen handlar om det mesta man kan tänkas pyssla med. Allt ifrån handarbete och inredningstips till trädgårdsfix och nagelpynt. :) Kramar från Fula Morotens redaktion P.S. Vill ni kontakta oss så finns vi på fulamoroten(snabel-a)hotmail.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Följ min blogg med Bloglovin