Fula moroten

Pyssel, inredning, tips och mycket annat...

Pumpatider!

Publicerad 2011-10-15 14:39:29 i Allmänt,

Nu är det högsäsong för pumpor. Så jag passade på att köpa en riktigt stor för att kunna göra supergott pumpabröd och rosta kärnorna. Men givetvis passar jag alltid på att göra en liten pumpalykta också. Visar ett par bilder från årets pumpajobb. Så här såg pumpan ut innan själva slakten.



Det enda som krävs för att göra en pumpa-lykta är egentligen bara några knivar av olika storlekar och en vanlig sked. För att göra en snyggare pumpalykta krävs lite proffsigare redskap, kniv+sked duger gott för mina lyktor! :)



Efter att man plockat fram redskapen är bara att börja med locket. Jag gör alltid locket i ett sicksack-mönster eftersom locket sitter säkrare då och dessutom är det väldigt enkelt att få snyggt.



Sen är det bara att ta ut kärnorna och det där trådiga inuti innan man kan börja gröpa ur själva pumpaköttet. Kom ihåg att spara kärnorna och pumpaköttet! Det är himla gott att ha i bröd, eller bara rosta kärnorna och äta som de är.



I locket skär jag alltid små lufthål för att det inte ska bli för varmt i pumpan när man tänder ljus. Det finns snyggare sätt att göra det (exempelvis göra runda hål), men det hade jag inte ork eller redskap till.



Jag ritar alltid på pumpan innan jag börjar skära ut ett ansikte. Det funkar att använda en bläckpenna. Det går (oftast!)  att ta bort genom att gnugga med ett vått papper. Tänk bara på att inte trycka för hårt när ni ritar, för då kan det vara svårt att få bort.



Efter det är det bara att sätta igång med det roliga! I år fick jag inspiration av en vän som skickade en bild på en urfin pumpagubbe där de skurit ut jättefina tänder. Så givetvis var jag tvungen att göra ett försök. Och nedanför ser ni resultatet. Inte världens vackraste pumpa, men jag tycker han blev ganska söt ändå. :)



Ska försöka komma ihåg att lägga ut ett foto när jag har tänt ljusen i lyktan.
Hoppas ni blev inspirerade att göra en egen lykta!
/Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fula moroten

Vi är några pyssliga tjejer som vill dela med oss av våra allra bästa pysseltips. Vi är alla duktiga på och intresserade av olika saker. Så du kommer snart upptäcka att bloggen handlar om det mesta man kan tänkas pyssla med. Allt ifrån handarbete och inredningstips till trädgårdsfix och nagelpynt. :) Kramar från Fula Morotens redaktion P.S. Vill ni kontakta oss så finns vi på fulamoroten(snabel-a)hotmail.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Följ min blogg med Bloglovin