Fula moroten

Pyssel, inredning, tips och mycket annat...

Picnicfilt

Publicerad 2011-06-07 21:44:41 i Sytt/tyg,

Förra året gjorde jag en egen picknickfilt. Jag var hjärtligt trött på alla gamla filtar som ständigt ledde till fuktiga ändor och en massa souvenirer från skog och mark (taggar och elände som skulle plockas bort).





Jag hade turen att få tag i en urbillig fleecepläd och köpte en bit vaxduk i en butik som hade detta i metervara. Det fiffiga med vaxduk i botten är ju att det både skyddar från fukt och taggar.

Sen är det bara att klippa och sy. Använde själva pläden som mall när jag måttade vaxduken. Jag sydde ihop avigorna, men lämnade en kortsida öppen. När man sedan har vänt filten på rätt håll igen så är det dags att fästa band. Banden håller ihop filten när man rullat ihop den.











Hade jag fått göra om något idag så hade jag använt mig av något annat material än fleece (väldigt tålamodskrävande att jobba med) och så hade jag satt banden tätare ihop. Ett tips är ju att faktiskt använda sig av en pläd, eller en annan typ av filt, då det är bekvämt att jobba med (slipper fundera över kanter som fransar sig eller vilka mått man ska använda)

Nu hoppas jag bara att sommaren bjuder på många tillfällen att använda picknickfilten. Det verkar ju lovande hittills!
/Emma

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fula moroten

Vi är några pyssliga tjejer som vill dela med oss av våra allra bästa pysseltips. Vi är alla duktiga på och intresserade av olika saker. Så du kommer snart upptäcka att bloggen handlar om det mesta man kan tänkas pyssla med. Allt ifrån handarbete och inredningstips till trädgårdsfix och nagelpynt. :) Kramar från Fula Morotens redaktion P.S. Vill ni kontakta oss så finns vi på fulamoroten(snabel-a)hotmail.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Följ min blogg med Bloglovin