Fula moroten

Pyssel, inredning, tips och mycket annat...

Rårörda jordgubbar, eller typ jordgubbssylt

Publicerad 2011-07-10 20:35:02 i Bakat/i köket,

Hittade en hel hög med jordgubbar i landet idag, och jag som trodde att säsongen var slut! Tänkte tipsa er om världens enklaste variant på jordgubbssylt. Fast det borde nog egentligen kallas rårörda jordgubbar.




Man blandar helt enkel jordgubbar med vanligt socker. Se upp så ni inte tar för mycket socker bara! Till mängden jordgubbar jag hade så använde jag nästan 1/2dl socker och det blev på gränsen till för sött. Så ta hellre en mindre mängd socker och smaka av flera gånger istället. Jag brukar mosa bären litegrann och sedan använda en vanlig elvisp, men det går alldeles utmärkt med bara en vanlig gaffel och lite tålamod.




Sedan kräver ju den här sylten att den fryses för att hålla sig. Den tål inte särskild lång tid i kylskåp. Men den är fantastisk att plocka fram till desserter och tårtor under hösten och vintern. En smak av sommaren, under de mörka årstiderna, uppskattas alltid! Så ner med sylten i en gammal gräddfilsburk (eller liknande) och kasta in den i frysen. Bra att märka burken med datum, så man inte står om några år och undrar när man gjorde smörjan...



Funkar bra med hallon också... :)
/Emma

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fula moroten

Vi är några pyssliga tjejer som vill dela med oss av våra allra bästa pysseltips. Vi är alla duktiga på och intresserade av olika saker. Så du kommer snart upptäcka att bloggen handlar om det mesta man kan tänkas pyssla med. Allt ifrån handarbete och inredningstips till trädgårdsfix och nagelpynt. :) Kramar från Fula Morotens redaktion P.S. Vill ni kontakta oss så finns vi på fulamoroten(snabel-a)hotmail.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Följ min blogg med Bloglovin